ER DANSKE BESTYRELSER KLÆDT GODT NOK PÅ TIL KINA?

Hvad hvis det var Kina vi skulle sanktionere? Kina er både et stort og voksende marked for danske virksomheder, men det er samtidig et marked præget af spændinger mellem vestlige og kinesiske værdier. Disse spændinger har for nyligt fået endnu en dimension efter Ruslands invasion af Ukraine. Pludselig blev det tydeligt, at politik og forretning ikke altid kan skilles ad.

Vi så en forsmag på det med USA’s handelskrig mod Kina under Donald Trump, som bestemt ikke er afblæst under Joe Biden. Danske virksomheder risikerer i fremtiden af skulle vælge mellem det amerikanske eller kinesiske marked. Og de risikerer, at sanktioner pålagt fra politisk hold – eller fra kunder – kan tvinge dem til at gentænke deres aktiviteter i Kina.

Axcelfuture vurderer derfor, at der er et behov for, at danske selskaber på bestyrelsesniveau sætter sig grundigt ind i de faldgruber, der er ved forretninger i Kina. Er Kina et stort marked for selskabet, er det værd at overveje, om bestyrelsens viden om og forståelse for Kina er tilstrækkelig.

Juli 2022