Kra­vet om en mil­li­on el­bi­ler kan ende i en reg­ning på mil­li­ar­der, hvis ikke po­li­ti­ker­ne ta­ger an­dre red­ska­ber i brug

 

Af Joachim Sperling, Axcelfuture, direktør

På mandag kommer Eldrupudvalget med deres elbils-rapport, og så får vi måske svaret på, om vi når den magiske 1 mio. elbiler i 2030. Dilemmaet er, at på den ene side kan vi ikke fortrænge 70 pct. af CO2-udledningen i transportsektoren uden langt flere elbiler – mindst 1 mio. i 2030. På den anden side viser beregninger foretaget af Axcelfuture og BCG, at de mange elbiler vil koste ca. 1250 kr. pr tons fortrængt CO2 i 2030, og skal staten dække omkostningerne, kan det blive til et provenutab på 10-15 mia. kr. årligt.

Det skyldes, at salget af elbiler ikke stiger, medmindre de er klart billigere for forbrugerne end benzinbiler, og intet tyder på, at elbilerne falder tilstrækkeligt i pris inden 2030, så de kan konkurrere uden hjælp fra staten. Et godt argument for de mange elbiler er, at det vil sikre afløb for den massive investering i grøn strøm, som regeringen allerede har vedtaget. Derudover reducerer vi støj og møg. 

Elbiler er fremtidens transportform, og det fremgår også af de store bilfabrikanters investeringsplaner. Hvordan får vi gang i salget? Man kunne se på overvejelserne i forbindelse med et bilkøb. Reagerer man på den umiddelbare pris, eller på hvad bilen samlet set koster i sin levetid? Mon ikke det sidste? 

I så fald kunne man indføre kørselsafgift, og så i en periode undtage elbilerne herfor. Dermed bliver de samlede omkostninger lavere for elbilerne, selvom man hæver deres registreringsafgift. 

Man kunne også genoplive tankerne om betalingsringe om de store byer og undtage elbiler. Også det vil have positive miljøeffekter, og teknologien er allerede kendt, hvor man fotograferer alle nummerplader, der passerer. 

Det vil nu være billigt at indføre ved indfaldsveje til de store byer. Hvis ikke der er politisk opbakning for det, er spørgsmålet om kravet om 1 mio. elbiler i 2030 overhovedet er hensigtsmæssigt at nå.

Bragt i Børsen

 
Grøn omstillingGuest User